Onderhoud

Waarschijnlijk de meest gestelde vraag als het gaat om houten boten is: Hoe zit het met het onderhoud?

Uit het verleden heeft hout de naam overgehouden dat het weliswaar prachtig materiaal is, maar dat het veel onderhoud nodig heeft.

Dat is bij de huidige generatie houten boten niet meer van toepassing.
Het gebruik van topkwaliteit plaatmateriaal en het verlijmen en coaten met epoxy zorgen ervoor dat een houten boot nog maar zeer weinig onderhoud nodig heeft.

Door de moderne manier van bouwen zijn houten boten ook veel sterker en tegelijk lichter dan de houten boten van vroeger.
Dat lichte gewicht heeft als voordeel dat de boten die ik bouw allemaal trailerboten zijn.
Een boot slijt haar leven dus niet meer een heel seizoen in het water maar wordt alleen nat als er mee gevaren wordt.
Dus geen aangroei meer of eindeloos geschuur tegen een stootwil aan de steiger.

Vaak is een houten boot geheel of gedeeltelijk blank gelakt. Blank lakwerk is gevoelig voor UV straling.
Daarom adviseer ik mijn klanten altijd om hun boot binnen te stallen als er niet mee gevaren wordt. Heeft U niet de mogelijkheid om uw boot binnen te stallen dan is een dekzeil ook voldoende om het blanke lakwerk tegen het zonlicht te beschermen.
Op deze manier kunt U vele jaren zonder noemenswaardig onderhoud van uw boot genieten.

Epoxy
Epoxy moet niet worden verward met polyester.
Al lijken ze op elkaar, hun eigenschappen zijn totaal verschillend.
Bovendien hebben polyesterharsen de kenmerkende en schadelijke geur van styreen, terwijl epoxies praktisch geurloos zijn.

Eigenschappen
Epoxies zijn polymeren, die beginnen als vloeistof en overgaan in vaste vorm door een chemische reactie met een harder. Tijdens de overgang van vloeibare naar vaste vorm hebben ze een zeer groot hechtingsvermogen. In vaste vorm zijn epoxies mechanisch sterk en bestand tegen chemicaliën.
Deze eigenschappen, in combinatie met de variëteit aan basisstoffen waaruit een epoxy kan worden samengesteld maakt dit product zeer veelzijdig. Omdat de chemische samenstelling van epoxies zo gevarieerd is kunnen chemici epoxies ontwikkelen voor een groot aantal specifieke taken. Sommige epoxies worden gebruikt voor coating en zijn voorzien van oplosmiddelen, maar de meerderheid van de epoxies voor structurele toepassingen zijn oplosmiddelvrij. Dit zijn wel types die meer zorg in het gebruik nodig hebben, want een beetje extra van één van de componenten zal de chemische reactie verstoren. Het eindproduct blijft dan zachter dan bedoeld.
De uitharding van alle epoxies is een zogenaamd exotherm proces. Dit betekent dat er warmte vrijkomt als gevolg van de chemische reactie.

Waarom epoxylijm?
Moderne epoxylijmen zijn erg sterk, immuun voor vochtindringing en bieden weerstand aan chemicaliën en temperatuurschommelingen. Een epoxylijm behoudt zijn sterkte onder alle van buitenaf komende omstandigheden. Dat wil zeggen dat een maritieme, vochtige omgeving de duurzaamheid van de verlijmingen niet aantast. Hierin zijn epoxylijmen superieur aan andere lijmsoorten. Epoxylijm bevat geen oplosmiddelen waardoor er praktisch geen krimp plaatsvindt. Wanneer epoxy eenmaal uitgehard is, blijft een materiaal over dat niet verglaasd of bros wordt en nauwelijks materiaalmoeheid kent. Epoxylijmen zijn veelal transparant waardoor lijmnaden minder zichtbaar zijn. Epoxylijmen hebben weinig druk nodig bij het verlijmen.

Waarom hout – epoxy?
Hout is een prachtig natuurlijk materiaal voor boten. Het nadeel van hout is dat het kan rotten. Vocht, temperatuur en zuurstof zorgen er voor dat schimmels zich tegoed gaan doen aan het hout en er sprake is van rot. Bij een boot die verlijmd is met epoxy en ook gecoat met epoxy is het hout volledig afgesloten van zuurstof en vocht. Houtrot heeft dus geen kans.

Woodcore of hout-epoxy?
Wat is het verschil tussen een woodcore schip en een schip gebouwd in hout-epoxy?
Bij een hout-epoxy schip is het hout bepalend voor de sterkte van het schip. De epoxy zorgt voor een duurzame verlijming en coating en daardoor een lange levensduur. De eigenschappen en het uiterlijk van een houten schip blijven behouden. Het onderhoud is echter veel makkelijker en minder tijdrovend dan bij een traditioneel houten schip.
Bij een woodcore schip vormt het hout slechts de kern en de vorm. Vaak worden lichtere houtsoorten gebruikt en wordt de sterkte bepaald door de combinatie van het hout, de epoxyhars en de weefsels. Door deze combinatie van materialen ontstaat een nieuw composietmateriaal; woodcore.
Let op: Wat hier in enkele regels staat beschreven vergt in de praktijk specialistisch vakmanschap.