Loire 2012

ullings.nl-loire-2012

Tocht over de Loire van Langeais naar Oudon, ongeveer 150 km.

Onze bootocht met Scarlett over de Loire, begin augustus 2012, start in Langeais, een gezellig dorpje aan de Loire met winkels, terrasjes, een kasteel, een camping en een treinstation.

Al onze bagage plus het tentje voor op de boot, spiritusbrander, 3 kleine opvouwbare tankjes water en het voorraadje droog voedsel passen perfect in de boot. Alles is waterdicht verpakt en vastgemaakt aan de boot.

De nieuwe trailerhelling is net die dag klaar en wij zijn de eerste die onze boot daar te water laten. Auto en trailer brengen we terug naar de camping die op loopafstand is. Die zullen we daar na onze reis weer ophalen.

Het weer is prachtig: warm en zonnig met een vriendelijk windje.

Onze eerste kennismaking met de rivier is verrassend: het is een ondiepe, gevarieerde, avontuurlijke rivier met gekke stromingen, vastgelopen hout en bomen en met veel stenen en strandjes.

We roeien een kilometer vanaf Langeais en proberen daar het tentje op de boot uit en onze nieuwe spiritusbrander. We zitten in korte broek op ons strandje te genieten in de avondzon en luisteren naar het geplons (de vele grote vissen), gezwem (de bevers) en gekwaak van de eenden.

Vrijdag 3 augustus: Langeais naar Chapelle sur Loire, 14 kilometer

Na het ontbijt in de zon en een kop koffie zijn we om 10 uur weer aan het roeien.

Op enkele vissers na is er niemand op de rivier te zien. Behalve roeien in een boot/kano met weinig diepgang is hier ook echt niets mogelijk. Het is goed oppassen waar je vaart.

In Bréhemont gaan we naar de boulanger, halen water en droppen de vuilnis. Dit wordt een terugkerend ritueel.

De wind neemt toe en is altijd tegen, hij volgt de stroming van de Loire. Soms is de wind sterker dan de stromende rivier en is het behoorlijk aanpoten. We hadden toch wel 2 stel riemen mee kunnen nemen.

Er zijn volop strandjes om pauze te houden en om de nacht door te brengen.

Zaterdag 4 augustus: van Chapelle sur Loire tot vlakbij Montsoreau, 12 kilometer

De meeste ochtenden is alles eerst klam buiten en zijn zand en tent nat. maar dat is snel over als de zon doorbreekt. Het is handig als we boomstammen vinden om op te zitten of onze ontbijtspullen op te zetten. Soms gebruiken we de stootwillen of de tonnen met een bankje erover.

De wind is ’s morgens aardig rustig, wakkert later aan en valt die in de avond weer stil.

De rivier is vaak erg ondiep met vreemde stromingen en het is goed oppassen en kijken waar stenen liggen, waar bomen in het water vast zijn geraakt. Roeien blijft de enige optie.

Een paar kilometer na la Chapelle stroomt de Indre in de Loire.

We roeien  langs de kerncentrale “Centrale Nucleaire de Chinon”, een groot zilveren ei.

Er staan hier veel vissers, blijkbaar vinden de vissen het warmere water prima zwemwater. Wij niet, de Loire lokt niet aan om in te zwemmen en bovendien wordt er ook overal voor gewaarschuwd. De vissers hebben alleen belangstelling voor hun dobber.

Daarna moeten we onder een brug met 9 bogen door.

We proberen te bekijken welke boog we moeten nemen om veilig door de sterke stromingen en langs de stenen te komen. We kiezen op goed geluk uiteindelijk een linker boog.

Dat blijkt geen goed idee: we klappen op grote stenen, de stroming trekt ons erover heen en het gebonk doet ons vrezen dat dit het einde van onze tocht zal zijn.

We trekken de boot op het strandje na de brug, maar kunnen er uiteraard niet onder kijken.

Wel zien we een scheur onder de vlonder naast de zwaardkast maar er lijkt niet teveel water naar binnen te komen. Dus we proberen onze tocht voort te zetten.

In Chouzé sur Loire lunchen we en halen  boodschappen en water.

Als we na een paar kilometer verder roeien op een strandje aan een lauw biertje zitten, komt ons een Futreau (Loireboot) zeilend tegemoet varen. We wisselen met deze Loireman, Laurent, bootervaringen uit. Hij wijst ons op de kaart de hindernissen die nog komen en leidt ons langs verraderlijke stenenbarrages (die hij met zijn peilstok goed in de gaten houdt) naar een prachtig strandje bij de monding van de Vienne tegenover Candes en Montsoreau.

Zo loopt deze spannende dag nog gezellig af.

We zetten de tent op het strandje en eten een heerlijke maaltijd met prachtig uitzicht.

Ook hier zien we weer een bever bij onze boot kijken en in de nacht horen we een uil.

Zondag 5 augustus: van Montsoreau naar Mimerolle: 19 km

De dag begint grauw en miezerig, dat is wennen. We bezoeken de zondagsmarkt in Montsoreau en kopen heerlijke streekproducten zoals geitenkaas, ham, compote de pommes, haricots verts e.d. In het pannenkoekhuis eten we heerlijke crêpes met salade.

Daarna pakken we de roeiriemen weer op met onze zeilpakken en laarzen aan.

De Loire is hier breed waar de Vienne in de rivier mondt, de rivier is uitgedijd met diverse armen en eilanden ertussen.

Geleidelijk aan wordt het weer beter en gaat de regen over in afwisseling van zon en buien.

Het is behoorlijk laveren tussen vastgelopen bomen en scherpe obstakels door.

Gelukkig is dit vanaf nu met boeien aangegeven: groen links en rood rechts. De brug is dan ook geen probleem.

Na een stuk gigantisch laveren, krijgen we applaus van een groep mensen in een leuke boot aan de kant. Een opsteker na veel gezweet.

We varen door naar Saumur en “nemen” drie bruggen.

Bij de eerste brug zien we de maisons troglydes (grotwoningen uitgehouwen in tufsteen) waar nu Saumurwijn wordt bereid en bewaard en waar champignonkwekerijen zijn.

De tweede brug is de spoorbrug waar goed aangegeven staat welke doorgang we moeten nemen.

Dan varen we dwars door het stadje Saumur met schitterende stadsaanzichten aan beide kanten van de Loire. Ook hier worden we met applaus ontvangen door enkele inwoners.

De derde brug is de oude steenbogenbrug Pont Cessart en ook hier leiden de boeien ons netjes onderdoor.

Bij Mimerolle vinden we een vriendelijke, kleine baai en gaat de avondzon weer schijnen.

Maandag 6 augustus: van Mimerolle naar Bohalle 27 km roeien

Er is alweer ontbijt in de zon. Daarna een uitgebreide wasbeurt waarvoor we water uit de tankjes wat opwarmen. Voor haren wassen gebruiken we een kopje en een pan.

Op het water zien we nog steeds alleen maar vissersboten.

Het is zaak de boeien nauwkeurig te blijven volgen om niet vast te lopen. Soms zitten we vast op kiezelbanken en zandbanken en moeten de boot uit om hem vlot te trekken.

Zeilen is nog steeds niet te doen met al die ondieptes, plotselinge barricades van stenen en scherp laveren door de vaargeulen.

De winkels zijn op maandag dicht, gelukkig hebben we nog droogvoer en crackers.

De wind trekt aan en we hebben rode, zere handen van het roeien. Gelukkig is er de verkoelend water en een lauw biertje.

We zien een ijsvogel, steltlopertjes en grote vissen.

Het wordt een rustige nacht, maar toch worden we opgeschrikt door een merkwaardige krijs.

Morgen wacht ons de beruchte les Ponts-des-Cé, een beruchte brug met daarachter een barrière met stenen.

Dinsdag 7 augustus 2012: van Bohalle naar Béhuard 23 km

De meeste ochtenden is alles buiten klam. Het wordt alweer prachtig weer en we moeten weer een stuk  met de boot slepen door ondieptes.

Rond het middaguur komen we bij Le-Ponts-de-Cé. Dit is een schilderachtige stad op meerdere eilanden. De oude brug telt 11 bogen met daarachter een steen barrière en stroomversnellingen. Eerst halen we boodschappen en water.

We kijken uitgebreid boven op de brug hoe het eruit ziet en bepalen onze route.

Dan wagen we de sprong en denderen vrij gemakkelijk onder de brug door.

Het wordt zo warm dat we siësta houden onder wat bomen. Hier zijn prachtige libellen en een eekhoorn die ons gezelschap houden.

Vanaf Bouchemaine heet de rivier “bevaarbaar”, toch zien we geen andere zeilboten, het is en blijft stil op deze rivier.

De Loire verdeeld zich weer in twee grote armen met een eiland ertussen.

Na behoorlijk gezoek en veel slepen met de boot, vinden we een mooi strandje bij Béhuard.

De huizen zijn hier hoog op palen gebouwd om zich te beschermen tegen een hoge rivierstand, die wel anderhalve meter hoger kan zijn dan nu. Vaak zien we ook stenen wallen aan de Loirekant van de dorpjes.

Op de boomstam lezen we in onze dwarsliggers in de ondergaande zon.

We hebben nu ongeveer 95  km geroeid.

Woensdag 8 augustus van Béhuard naar Fresne-sur-Loire 22 km

Het is heel warm vandaag, er is amper wind en de wind die er is, is oostelijk.

De stroming lijkt hier sterker dan voorheen, we kunnen ons gewoon stukken laten meevoeren als het roeien ons te warm wordt.

Zonder problemen passeren we de spoorbrug bij Possonière en de hangbrug van Chalonnes-sur-Loire. Hier leggen we aan en doen uitgebreid boodschappen in de biowinkel.

De Loire verdeelt zich hier weer in twee armen en hier begint een 12 km lang eiland. We nemen de linkerarm waar de boeien ons ook leiden.

In Montjean houden we siësta. Daarna roeien we door de stromingen van Fresne-sur-Loire. Deze worden veroorzaakt door zandzakken die dwars op de oevers zijn gelegd.

We krijgen een mulet (een harder) van een visser en eten daar ’s avonds heerlijk van. Ook de avond is lang warm.

Donderdag 9 augustus 2012: van Fresne-sur-Loire naar eindpunt Oudon 30 km

Vanmorgen zetten we na een klein stukje roeien het zeil eindelijk op.

Ondanks weinig wind gaat dat behoorlijk snel.

Het laveren langs de boeien gaat goed en ook passen we onder de meeste bruggen door.

Het is wennen om nu na al die dagen roeien rustig onder zeil te zijn en nog harder te gaan dan voorheen.

We varen langs St.Florent-le-Vieil en hebben veel bekijks van fietsers en andere voorbijgangers.

Rond half 1 zijn we al in Ancenis. Dit stadje is een belangrijk handelscentrum voor de plaatselijke wijn. We zeilen de 500 m lange brug onderdoor.

Vanaf hier zijn de getijden al merkbaar en wordt wild kamperen afgeraden. De oevers zijn drassig en er zijn slikbanken.

We zeilen langs Camptoceaux, waar de rondvaartboot La Luce zijn toeren over de Loire maakt.

Schuin aan de andere kant ligt Oudon, het eindpunt van onze reis.

Oudon wordt wel de parel van de Loire genoemd met zijn achthoekige vestingstoren uit de Romaanse tijd die een prachtig uitzicht biedt wat we later in de week zullen ontdekken.

Er is een kleine camping met trailerhelling vlakbij en het station enkele tientallen meters achter de camping.

Een ideale plek om de auto+trailer uit Langeais te halen met de trein en de boot uit het water te halen. Het is nog steeds heel erg warm, wij schatten rond de 30 graden of meer.

We ankeren de boot aan het strandje bij de trailerhelling, vinden op de camping een lekker plekje onder de bomen en nemen een heerlijke, verrukkelijke douche!

De camping heeft ook een grote koelkast waar we meteen het bier in zetten.

De getijden zijn hier zeker merkbaar: als we later bij de boot kijken zien we dat Scarlett is drooggevallen.

Vrijdag 10 augustus 2012:

Deze dag gaan we met de trein naar het beginpunt om de auto met trailer op te halen.

Het dorpje Oudon is een prima plek om nog een paar dagen te bivakkeren en uitstapjes te maken o.a. naar Nantes.